top of page

העסקת מבוגרים - זאת זכות ולא חובה


גיל ההורים שלי מעל 70 ושניהם עדיין עובדים, מנהלים את המוסך שפתחו לפני יותר מ 40 שנה. ברוך השם הם בריאים וחזקים. יש שיאמרו שזה גנים טובים (מקווה שיעברו גם אליי, בינתיים זה עובד טפו טפו) ויש שיאמרו שזה שילוב של גנים טובים והעובדה שהם עדיין ממשיכים לעבוד. אני מאמינה מאוד שזה שילוב של השניים.



סבתא שלי שתחיה כמעט בת 90, עד לא מזמן עבדה עם אנשים מבוגרים. אתם קולטים? היא בעצמה אישה מבוגרת, אף פעם לא התייחסה לעצמה כאישה זקנה. האפשרות להמשיך להיות נחוצה, להיות עסוקה נתנו לה בריאות וכוחות.

עד היום היא מתעקשת ללכת לשוק, היא יכולה להרשות לעצמה להזמין מונית, אבל היא בוחרת ללכת ברגל עם ההליכון, גם אם זה לוקח שעה לכל כיוון. כי היא יודעת שזה מה שמחזיק אותה חיה, בריאה ומאושרת.


אני מכירה גם א.נשים שיצאו לפנסיה כי הם נאלצו לפרוש, כי הם הגיעו לגיל הפרישה, כי המעסיק רק חיכה שהם יגיעו לגיל כדי להחליפם בעובדים צעירים יותר. אני רואה א.נשים שכבים, אין להם למה לקום בבוקר.

לא כולם הצליחו לחסוך מספיק כסף או שיצאו עם פנסיה מכובדת, כדי ללכת ולכבוש עכשיו את העולם. הם רוצים להמשיך לפרנס את עצמם ולחיות בכבוד ובאושר ליד המשפחה שהקימו ובנו במהלך השנים.

חבר טוב שיתף אותי במאמר שנכתב ע"י נתנאל גאמס מ- דה מרקר.


במאמר הוא מציג מחקר שהציגה ד"ר הלה אקסלרד, חוקרת בכירה במכון אהרן שערכה את המחקר יחד עם פרופ' צבי אקשטיין וד"ר טלי לרום. היא מדברת על כך ש: "יש מחיר בריאותי ונפשי כבד לשנים רבות של אי ־ עבודה. מחקרים רבים מראים שהמשך עבודה בגיל מתקדם תורם לבריאות ולתפקוד היומיומי ".


במחקר, הם מונים מספר צעדי מדיניות שיעלו את שיעורי התעסוקה של מבוגרים מצד המדינה ומצד המעסיקים:


אני אתייחס כאן לצעדים שנוגעים לנו ולאחריות שלנו בתור מעסיקים/ות, מנהלים/ות משאבי אנוש ומגייסים/ות.


דחיית גיל הזכאות המוחלט לפנסיה: החוקרים מציעים להציע את האפשרות לדחות את קבלת הקצבה מעבר לגיל 70 . שינוי התמריץ הכספי והגדלתו יביאו לכך שמהלך כזה יהיה כדאי עבור קבוצות גדולות יותר של מבוגרים. ביטול גיל הפרישה יאפשר לעובדים ולמעסיקים להחליט במשותף על המשך תעסוקה, בהתאם לכשירות תעסוקתית ורצון הצדדים - וימנע הוצאה כפויה לפנסיה במקרים שבהם גם העובד וגם המעסיק מעוניינים בהמשך ההתקשרות ביניהם.


הקשחת החוקים נגד גילנות: בכל הנוגע למעסיקים, החוקרים סבורים כי יש לאכוף את החוקים נגד גילנות )אפליה של אדם בשל השתייכותו לקבוצת גיל מסוימת, בעיקר אפליה לרעה של קשישים(, ולאכוף אותם בכל מסלול התעסוקה, החל מבדיקה יזומה של מודעות הגיוס.


קיום מערך הכשרות מקצועיות מגיל 45 ומעלה: הכשרות מקצועיות למבוגרים ישמרו על הרלוונטיות התעסוקתית שלהם, ויאפשרו להם לעשות הסבה מקצועית במקרה הצורך. החוקרים ממליצים לעודד יזמות והעסקה עצמית בקרב מבוגרים - כולל הקלות ביורוקרטיות להקמת עסק, סיוע בקבלת מימון ראשוני, הכשרה וליווי ליזמים, סיוע בפיתוח עסקי וליווי אישי.


הא.נשים האלה הם הסבא, סבתא של כל אחד מאתנו. הם גידלו אותנו, דאגו לנו ועדיין עושים זאת. בזכותם הגענו למה שאנחנו היום. ברוב המקרים הם הרבה יותר מחויבים, רציניים, הרבה יותר פנויים ובסך הכל מחפשים עבודה קבועה ולטווח ארוך שתפרנס אותם בכבוד.


זכרו, תוחלת החיים עולה ויש להם עוד עשרות שנים לחיות, הם רוצים להמשיך ולהצליח לארח את ילדיהם, בכבוד ובנדיבות כשהם מגיעים בשבת עם הנכדים והנינים.


לא פעם כמנהלת משאבי אנוש ומגייסת עצמאית אני מקבלת בין דרישות התפקיד התייחסות לגיל, וזה מעציב ומרתיח אותי כל פעם מחדש.


בואו נחליט שכל עסק, מקום עבודה יעסיק לפחות אדם מבוגר אחד וכבר עשינו טוב בעולם.


שבת שלום לכולם, תיהנו עם המשפחות שלכם, כי בסוף המשפחה שלנו היא הדבר הכי חשוב בעולם.

bottom of page